måndag 13 februari 2012

Studentbloggar på högskolan



Jag är en relativ nybörjare när det gäller att blogga. I perioder har vi haft en familjeblogg där alla medlemmar i min geografiskt utspridda familj kunnat skriva vad som händer i deras liv. Det är ett jättebra sätt att använda en blogg på, men i praktiken har det fungerat mindre bra - efter några månader eller ett år har bloggen självdött.

Som man kan förstå av ovan har jag inte använt mig av bloggar i min undervisning. Vår undervisning är upplagd i femveckors moment varav marknadsföring är ett. En tanke är att ha en blogg där studenterna lägger upp anteckningar om ett arbete, fakta, arbestprocessen, osv. Men kanske är fem veckor för kort tid för att göra något vettigt av en blogg. Möjligtvis skulle man använda en blogg för samtliga fyra momenten under en termin, eller för ett helt utbildningsprogram? Bloggen skulle då kunna fungera som en sammanhållande länk mellan olika delar i kursen.

Ett problem jag kom att tänka på med en sådan blogg är risken för kränkande kommentarer om lärare och medstudenter. Men å andra sidan kanske det inte blir så i ett forum där man inte är anonym? Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar