måndag 11 juni 2012

Wikis i undervisningen?


Nu går jag in i slutfas av den här kursen. Jag har börjat med det avslutande projektarbetet. Under kursens gång har jag funderat fram och tillbaka om vad jag ska göra, men lagom tills det var dags att formulera en idé hade tankarna samlat sig. Jag ska utvärdera wikis för att se om det är ett användbart verktyg på en nätkurs i marknadsföring. Förenklat ska studenterna samarbeta och skapa en gemensam text kring en frågeställning.

Jag är helt novis på det området så jag har fått sätta mig in i vad en wiki är, hur det funkar och vilka för och nackdelar olika lösningar har. I det arbetet har jag utvärderat ett antal wikis. Mitt intryck är att de generellt sett är ganska intuitiva och lätta att komma igång med. Däremot finns det en mängd funktioner att bygga vidare med utöver de mest grundläggande. Man kan göra ganska avancerade saker med en wiki, skapa flera sidor, länka, mm. så att man t.ex. kan skapa hela hemsidor. Det är mycket mer än vad jag har tänkt använda wikis till i undervisningen.

Jag undersöker främst wikis utifrån hur de kan användas för grupparbete. Wikis verkar användas i det syftet i ganska stor utsträckning. Men det slår mig när jag sätter mig in i saken att i många fall hade det funkat lika bra att använda sig av Google docs. Det gör att tankarna börjar snurra även kopplat till min undervisning. Behöver jag egentligen en wiki för det jag vill göra? Man hade kunnat lägga upp hela nätkursen på en wiki, men vi har ju redan en plattform för kursen. Är det att skjuta myggor med hagelgevär att ta till en wiki för en så pass avgränsad och enkel uppgift som att skapa en gemensam text?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar