fredag 2 mars 2012

Samla länkar på Delicious


Mitt första intryck av Delicious var inte så bra. Jag tyckte inte, och tycker fortfarande inte, att designen på sidan är så intuitiv och användarvänlig. För en nybörjare som mig tog det massor av felaktiga klick och frustration att hitta olika funktioner, t.ex. att taggmoln, nyinlagda och populära taggar, mm. Layouten har förändrats sedan instruktionsfilmen gjordes. Vid en första anblick tycker jag att den gamla designen ser mer intuitiv och nybörjarvänlig ut. Vad tycker ni – nybörjare såväl som vana användare?

Ett annat irritationsmoment är att det går långsamt att lägga till sidor och taggar. Jag importerade alla ”mina favoriter”-länkar. Att få en vettig taggning av sidorna var ett drygt jobb. Det tar dessutom några sekunder att spara taggarna och tiden rinner iväg. Jag rekommenderar att man börjar om från början och bygger upp sin bokmärkessamling vartefter.

För att inte bara gnälla. Delicious kan vara användbart i undervisningen som ett sätt att som ett sätt att skapa en länksamling till studenterna. En länksamling med generellt sett bra länkar och en med anpassade, relevanta och uppdaterade länkar för specifika kurser.

Här är i alla fall min bokmärkessamling: http://delicious.com/erika_knutsson

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig - jag har försökt att komma underfund med Delicious och kan nog se en hel del fördelar, för mig som lärare som är intresserad av ett visst ämnesområde. Men jag har en hel del kvar att lära, tror jag, innan jag förstår grejen med hur man kan använda detta verktyg i klassrummet.

    SvaraRadera